Publication: Andragogická intervence do přípravy druhého životního programu
dc.audience | Researchers | |
dc.contributor.author | Vavříková, Hana | |
dc.date.accessioned | 2025-05-16T11:39:41Z | |
dc.date.available | 2025-05-16T11:39:41Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.description.abstract | Monografie je druhým dílem zamýšleného triptychu, který se zabývá vybranými sociálními fenomény, které doprovázejí období vrcholné a pozdní dospělosti (stárnutí, zásah do osobní i sociální integrity či nebezpečí sociální exkluze). První díl s názvem Andragogická intervence do rodinné péče byl Ostravskou univerzitou vydán v roce 2022. Publikace je zaměřena na téma přípravy druhého životního programu. Pojem druhý životní program autorka této publikace vnímá jako soubor nejrůznějších životních podmínek, situací, kvalit a aktivit, a to jak na endogenní, tak na exogenní úrovni toho kterého jedince, které reflektují jeho osobnostní nastavení a jím interiorizované hodnoty, a které by měly danému jedinci pomoci zajistit kvalitní život ve stáří a dát mu smysluplnou náplň jeho života. Je zřejmé, že takto nastavenou přípravu druhého životního programu, tedy přípravu na období vlastního stáří, nelze realizovat až v uvedeném životním období. Proto se tato publikace zaměřuje na to, jak vypadá andragogická intervence do uvedené sociální oblasti. V této publikaci je pojem andragogická intervence chápán jako záměrný edukační zásah do života společnosti. Jeho účelem je podpořit mezigenerační solidaritu, rozšířit a prohloubit vědomosti, sociální a komunikační dovednosti pro zkvalitnění mezilidských kontaktů. Vlastní výzkum představený v této publikaci si klade za cíl představit, popsat a reflektovat vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu optikou autorky této publikace. S ohledem na zkoumané téma byl pro předmětný výzkum zvolen kvalitativní design. Výzkum realizovaný v rámci přípravy této publikace vychází ze subjektivních teorií a je postaven na získání subjektivních dat respondenta. A respondentem daného výzkumu je autorka této publikace. Pro sběr výzkumných dat byla použita metoda autobiografické introspekce a metoda volných asociací. A další metodu sběru výzkumných dat představuje v daném výzkumu metoda volné reflexe. Asociace autorky, převedené do dílčích témat, byly analyzovány metodou tematické analýzy. Témata zvolená autorkou jsou v poslední kapitole publikace představena narativní cestou a mají mít podobu reflexe a diskuze. Asociace vážící se k vybraným aspektům andragogické intervence do druhého životního programu její autorka zachycovala prostřednictvím dílčích kognitivních map. Konečná kognitivní mapa je představena v závěru poslední kapitoly publikace. Obecným cílem této publikace je představit vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu v současné české společnosti. | |
dc.identifier.isbn | 978-80-7599-476-9 | |
dc.identifier.uri | https://eduo.osu.cz/handle/123456789/165 | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Ostravská univerzita | |
dc.subject.czenas | andragogika | |
dc.subject.czenas | dospělost | |
dc.subject.czenas | sociální pedagogika | |
dc.subject.czenas | sociální opora | |
dc.subject.czenas | stárnutí | |
dc.subject.konspekt | 374 - Výchova a vzdělávání dospělých. Mimoškolní výchova a vzdělávání | |
dc.title | Andragogická intervence do přípravy druhého životního programu | |
dc.type | Book | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.resourceType | book |