Pedagogická fakulta

Publikace vydané Pedagogickou fakultou.

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 20
  • Publication
    Podklady pro vznik či úpravu metodických materiálů upravujících postupy pracovníků v přímé práci s cílovou skupinou, úprava podmínky poskytovaných služeb
    (2025) Richterová, Bohdana; Mikulcová, Kateřina; Štenclová, Veronika; Kubíčková, Hana; Chudý, Štefan; Cilečková, Kateřina; Kantorová, Daniela; Mikulec, Ondřej
    Publikace představuje metodický dokument vypracovaný v rámci projektu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb". Tento projekt byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Beta 2. Jejím hlavním cílem je vytvořit návrh minimálních standardů pro fungování služeb zaměřených na podporu dětí vystavených domácímu násilí. Materiál se zaměřuje na dostupnost, personální zajištění a financování těchto služeb a obsahuje návrhy různých modelů poskytování pomoci – od krizové intervence až po komplexní rodinná centra. Návrhy jsou podloženy výzkumy zahrnujícími skupinové rozhovory s experty, dotazníkové šetření mezi pracovníky školských, sociálních a zdravotnických institucí, fokusové skupiny a případové studie z České republiky i zahraničí (Německo, Belgie, Nizozemsko, Švédsko, USA). Důraz je kladen na multidisciplinární spolupráci, nízkoprahovost služeb, snadnou dostupnost a bezpečné prostředí pro děti. Publikace rovněž navrhuje způsoby, jak zajistit trvalou udržitelnost a efektivitu financování těchto služeb, včetně propojení s již existujícími institucemi. Dokument je určen především Ministerstvu práce a sociálních věcí, odborníkům v oblasti sociální práce, školství a zdravotnictví, ale také tvůrcům politik zaměřených na ochranu dětí ohrožených domácím násilím. E-publikaci je možné získat: u Mgr. Martiny Richtrové, 234 - Oddělení koncepce ochrany práv dětí a transformace služeb pro rodiny a děti, martina.richtrova@mpsv.cz.
  • Publication
    Závěrečná zpráva z výzkumu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb"
    (2025) Richterová, Bohdana; Mikulcová, Kateřina; Štenclová, Veronika; Kubíčková, Hana; Chudý, Štefan; Cilečková, Kateřina; Kantorová, Daniela; Mikulec, Ondřej
    Publikace představuje závěrečnou zprávu výzkumného projektu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb" realizovaného Ostravskou univerzitou – Pedagogickou fakultou a Fakultou sociálních studií. Tento projekt byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Beta 2. Cílem výzkumu bylo zmapování potřebnosti specializovaných služeb pro děti ohrožené domácím násilím a vytvoření návrhu minimálních standardů těchto služeb. Zpráva obsahuje kapitoly: Úvod a cíle projektu – představení výzkumu, jeho zaměření a hlavních cílů. Manažerské shrnutí – přehled klíčových zjištění a doporučení pro praxi. Děti a domácí násilí z právní perspektivy ČR – analýza legislativního rámce včetně plánovaných změn. Metodologické ukotvení – popis výzkumných metod, včetně Social-Cost Benefit analýzy a participativních technik. Analytické výstupy dotazníkového šetření – shrnutí výsledků průzkumu mezi odborníky v oblasti sociálních služeb. Komparační studie služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím v zahraničí – inspirace z Německa, Belgie, Nizozemska, Švédska a USA. Případové studie dobré praxe čtyř krajů v České republice – analýza situace v Moravskoslezském, Olomouckém, Karlovarském a Libereckém kraji a 14 příloh. Výstupy výzkumu ukazují nedostatečnou kapacitu a dostupnost specializovaných služeb v ČR a potřebu systémových změn v oblasti ochrany dětí. Publikace poskytuje návrhy konkrétních opatření pro vytvoření efektivního systému podpory a ochrany dětí zasažených domácím násilím. E-publikaci je možné získat: u Mgr. Martiny Richtrové, 234 - Oddělení koncepce ochrany práv dětí a transformace služeb pro rodiny a děti, martina.richtrova@mpsv.cz.
  • Publication
    Čítanie s porozumením a úloha intervencie v jeho rozvoji
    (Ostravská univerzita, 2024) Stranovská, Eva; Ficzere, Anikó; Gadušová, Zdenka; Hvozdíková, Silvia; Lewandowska, Elwira; Trnová, Michaela; Poulíková, Ivana
    Vo vedeckej monografii Čítanie s porozumením a úloha intervencie v jeho rozvoji sa zaoberame podstatou rozvíjania porozumenia čítaného textu v cudzom jazyku, významom intervencie pri práci s textom a zároveň rozvíjaním porozumenia prostredníctvom stimulovania lingvistických a nelingvistických faktorov a kognitívnych a metakognitívnych procesov ako nezávislých premenných, ktoré podporujú porozumenie čítaného textu.
  • Publication
    Intervenční program a jeho význam při rozvoji čtenářských dovedností v cizím jazyce
    (Ostravská univerzita, 2024) Klimszová, Slavomíra; Trnová, Michaela; Stranovská, Eva; Ficzere, Anikó; Gadušová, Zdenka; Hvozdíková, Silvia; Lewandowska, Elwira; Poulíková, Ivana
    V monografii se zabýváme podstatou rozvíjení čtení s porozuměním v cizím jazyce, důležitostí intervence při práci s textem a zároveň zlepšováním porozumění prostřednictvím stimulace lingvistických a nelingvistických faktorů a kognitivních a metakognitivních procesů jako samostatných proměnných, které podporují čtení s porozuměním.
  • Publication
    The role of English in learning a host country language: "life stories" of Ukrainian learners
    (Ostravská univerzita, 2024) Klimszová, Slavomíra; Šimonová, Ivana; Tichá Perutková, Jana
    Monografie představuje teoretická východiska a výsledky výzkumu, který se zabývá rolí anglického jazyka při osvojování si jazyka hostitelské země ukrajinskými žáky a studenty po ruské invazi na Ukrajinu 24. 2. 2022. Hlavním cílem je zjistit, jak se probandi učili cizí jazyk/y, většinou angličtinu, před a během invaze a posoudit možný vliv jejich znalosti anglického jazyka na proces integrace v hostitelské zemi, zvláště socializace ve školní třídě. Odpovědi na tři výzkumné otázky byly získány od téměř 100 respondentů pomocí dat shromážděných několika nástroji, kterými byly "životní příběh" výuky cizího jazyka, rozhovor, dotazník a pozorovací formulář. Odpovědi byly zpracovány kvantitativními i kvalitativními metodami, prezentovány v případových studiích a doloženy citacemi odpovědí respondentů. Výsledky potvrdily nezbytnost vynakládat zvýšené úsilí při osvojování si jazyka hostitelské země pro integraci, a to jakoukoli cestou. Podpora rodiny u žáků základní školy a vnitřní motivace u univerzitních studentů jsou v tomto procesu mocným činitelem.
  • Publication
    Použití aplikací rozšířené reality na prvním stupni ZŠ
    (Ostravská univerzita, 2024) Nevřelová, Natálie
    Metodika je určena jako průvodce pro učitele, kteří chtějí začít využívat rozšířenou realitu (AR) ve svých výukových procesech. Poskytuje základní informace o tom, co je AR, jak funguje a jaké jsou její výhody a nevýhody. Dále se zaměřuje na konkrétní příklady využití AR ve výuce a poskytuje návody a tipy, jak AR efektivně integrovat do výuky. Metodika také obsahuje praktické rady pro výběr vhodných AR aplikací a nástrojů a uvádí několik příkladů aktivit, které lze s AR provádět.
  • Publication
    Teorie a praxe v soudobé speciální pedagogice: sborník z konference s mezinárodní účastí
    (Ostravská univerzita, 2024) Ludíková, Libuše; Vavrušková Veronika
    Sborník zahrnuje příspěvky z mezinárodní konference s názvem "Teorie a praxe v soudobé speciální pedagogice", kterou dne 15. listopadu 2023 uspořádala Katedra speciální pedagogiky Ostravské univerzity ve spolupráci s Uniwersytetem Śląskim Katowice. Konference se zaměřila na aktuální problémy, výzvy a inovace v oblasti speciální pedagogiky, přičemž spojila akademické pracovníky a odborníky z praxe. Příspěvky reflektují bohaté spektrum současných témat speciální pedagogiky, zdůrazňují nezbytnost propojení teorie a praxe a přinášejí nové poznatky a inovativní přístupy ke zkvalitnění života osob se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Publication
    Živá čítanka aneb Čtení o všem, co je kolem nás: výběr textů ze současné environmentální literatury pro děti a mládež
    (Ostravská univerzita, 2024) Řehulková, Eliška; Gejgušová, Ivana
    Čítanka textů s environmentální tematikou je koncipována jako výukový materiál k obohacení výuky v jednotlivých ročnících základních škol. Prostřednictvím ukázek z vybraných beletristických titulů pro děti a mládež seznamuje čítanka čtenáře s aktuální problematikou ochrany životního prostředí, zamřeuje se zvláště na otázky spojené s biodiverzitou, s proměnou klimatu, s dopady stoupající spotřeby surovin a rostoucí produkce rozmanitých výrobků. Jednotlivé ukázky doplňují náměty na výukové aktivity a odkazy na zdroje dalších informací. Elektronická verze čítanky umožňuje její různorodé využití ve výuce.
  • Publication
    Distant relatives
    (Ostravská univerzita, 2024) Koudela, Tomáš; Marcinkowski, Arkadiusz
    Katalog vychází k mezinárodní kolektivní výstavě Distant Relatives konané v termínu 3. 8. – 25. 8. 2023 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    70/10: výstava zaměstnanců Katedry výtvarné výchovy PdF OU
    (Ostravská univerzita, 2024) Koudela, Tomáš
    Katalog vychází ke kolektivní výstavě zaměstnanců KVV s názvem 70/10 konané v termínu 20. 9. – 15. 10. 2023 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    Piotr Ambroziak: In the Cave
    (Ostravská univerzita, 2024) Koudela, Tomáš
    Katalog vychází k výstavě Piotr Ambroziak: In the Cave konané v termínu 14. 4. – 5. 5. 2023 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    Matissovo světlo
    (Ostravská univerzita, 2023) Guziur, Jakub; Sweney, Matthew
    Publikace představuje průřez intermediální tvorbou Jakuba Guziura za uplynulou dekádu. Zastoupeny jsou ukázky vizuálních básní, konkretistických konstelací, rukopisné vizuální básně, objektové básně a textové instalace a práce představující verbovizuální dialog se současnými výtvarníky. Kromě velkoformátových plnobarevných reprodukcí, které tvoří její jádro, obsahuje kniha odborný text Dr. phil. habil. Pavla Novotného, Ph.D., jenž Guziurovy práce zařazuje do kontextu intermediálního umění, zejména vizuální a konkrétní poesie.
  • Publication
    Jakub Pohludka: Simuverse
    (Ostravská univerzita, 2023) Koudela, Tomáš; Pohludka, Jakub; Pohludka, Dominik Dragos; Kowolowski, František
    Katalog vychází k výstavě Jakuba Pohludky konané v termínu 15. 11. – 9. 12. 2023 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    Milan Cieslar: Skymaker
    (Ostravská univerzita, 2023) Balabán, Daniel; Koudela, Tomáš; Lasotová, Dáša; Guziur, Jakub
    Katalog vychází k výstavě Milana Cieslara konané v termínu 6. 4. – 26. 5. 2023 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    František Kowolowski: Inhabitat
    (Ostravská univerzita, 2023) Koudela, Tomáš; Knoflíček, Tomáš; Kowolowski, František
    Katalog vychází k výstavě Františka Kowolowského konané v termínu 19. 12. 2023 – 17. 2. 2024 v Galerii Student (PdF OU).
  • Publication
    Gradované úlohy v geografickém vzdělávání na základní škole
    (Ostravská univerzita, 2023) Šimik, Ondřej; Šimlová, Žaneta; Seberová, Alena; Göbelová, Taťána
    Publikace se zaměřuje na problematiku gradovaných učebních úloh, a to v kontextu geografického vzdělávání na základní škole. Kniha je strukturována do deseti kapitol. Sedm teoretických kapitol se věnuje cílům geografického vzdělávání, především v kontextu primárního vzdělávání, aplikaci Bloomovy taxonomie do oblasti geografických učebních úloh a konceptům jako diferenciace či scaffolding. Osmá kapitola podrobně popisuje metodiku a výsledky výzkumu zaměřeného na to, jak žáci vybírají, řeší úlohy v navržené on-line baterii geografických úloh a jak tuto baterii hodnotí. Poslední dvě kapitoly mají přesah do pedagogické praxe, když je v nich představena navrhovaná inovativní koncepce geografického vzdělávání na základní škole a je představena i samotná on-line baterie geografických úloh, jež byla hlavním aplikovaným výstupem celého projektu. Publikace klade důraz na geografickou gramotnost a propojení učebních úloh s edukačními cíli, s cílem zkvalitnit geografickou výuku a podpořit rozvoj geografické gramotnosti žáků.
  • Publication
    Hravé eduobrazy s pohádkovými motivy
    (Ostravská univerzita, 2023) Vicherková, Dana
    Katalog Hravé eduobrazy s pohádkovými motivy vznikl jako pokračování aktivit spojených s vydáním knížky Hravé edupohádky. Autorské pohádky studentů a pracovníků PdF OU vzbudily velký čtenářský zájem nejen u dětských čtenářů, ale také u dospělé komunity čtenářů a pedagogické veřejnosti.
  • Publication
    Hravé edupohádky
    (Ostravská univerzita, 2023) Vicherková, Dana
    Text obsahuje 17 autorských edukačních pohádek s ilustracemi rozdělených do 3 kategorií. Autorská tvorba edukačních pohádek obsahuje aktuálně nosná společenská témata s motivací, jak obstát v problémových životních situacích.
  • Publication
    Janáčkiana 2022
    (Ostravská univerzita, 2023) Kozel, David; Steinmetz, Karel
    Sborník příspěvků z konference konané 2. a 3. června 2022 na Pedagogické fakultě OU obsahuje 13 referátů o hudbě Leoše Janáčka a 18 textů v části hudební pedagogika. Tito referující byli z České republiky, Slovenska, Švýcarska, Ukrajiny a USA.
  • Publication
    Inovativní přístupy k edukaci osob se speciálními potřebami
    (Ostravská univerzita, 2021) Kovářová, Renata; Klugová, Iva