Pedagogická fakulta
Publikace vydané Pedagogickou fakultou.
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Publication Hudební rozmanitosti: kapitoly z ostravského hudebního života dnešního i minulého(Ostravská univerzita, 2025) Mazurek, Jiří; Mazurek, JanPředkládaná publikace přináší výsledky odborné činnosti autorů za období 2024-2025. Všímá si nejprve uplynulého Smetanova roku 2024, nejdůležitějších událostí Roku české hudby 2024. Následně věnuje pozornost místu a významu hudebního umění v životě staršího z obou autorů v redakci druhého autora. Závěr publikace tvoří výběrová publikační činnost staršího autora. První kapitolu publikace vnímají autoři jako poctu skladateli, který českou hudbu povýšil na národní a současně moderní umění, hodné obdivu domácích i zahraničních milovníků umělecké hudby. Zbývající části práce přinášejí témata subjektivního charakteru. Přes takto pojímanou podobu může naše práce znamenat – domníváme se – alespoň malý přínos pro poznání nejnovějšího hudebního dění nejen v našem regionu a skromné přihlášení se k snahám o jeho poznání.Publication Janáčkiana 2024: sborník z 37. ročníku ostravské muzikologické konference(Ostravská univerzita, 2025) Mazurek, Jiří; Steinmetz, Karel; Zedníčková, ŠárkaSborník příspěvků z 37. ročníku muzikologické konference Janáčkiana 2024, jejímiž tématy byly Leoš Janáček – regionální a světový a Historie a současnost hudební pedagogiky (osobnosti, instituce, trendy).Publication Myšlenky velkých filosofů v zrcadle jejich dětství(Ostravská univerzita, 2025) Prokešová, MiriamPublikace se zaměřuje na dětství vybraných filosofů (Herakleitos, Aristoteles, Augustinus Aurelius, Tomáš Akvinský, Mikuláš Kusánský, Erasmus Desiderius Rotterdamský, Martin Luther, Michel de Montaigne, René Descartes, Blaise Pascal, Jean-Jacques Rousseau, John Locke, Immanuel Kant, Friedrich Nietzsche, Georg W. F. Hegel, Martin Heidegger, Arthur Schopenhauer) a na podkladě jejich zážitků z dětství přibližuje jejich nejvýznamnější filosofické myšlenky. Publikace tak upozorňuje na význam prožitků z dětství na celkové uchopení smyslu a podstaty života z filosofického hlediska. Zároveň přibližuje velké filosofy a jejich myšlenky z lidského hlediska a umožňuje jejich hlubšímu porozumění z hlediska filosofie i pedagogiky.Publication Metodika práce s žáky s poruchou autistického spektra v inkluzivním vzdělávání(Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2020) Adamus, PetrPublication Metodika práce s žáky se zrakovým postižením v inkluzivním vzdělávání(Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2020) Novohradská, Hana; Franer, ĽubomírPublication Základy hydromechaniky(Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra technické a pracovní výchovy, 2021) Dostál, PavelPublication Výtvarná výchova v interakcích(Ostravská univerzita, 2024) Koudela, TomášKolektivní monografie je výstupem mezinárodní vědecké konference České sekce INSEA Výtvarná výchova v interakcích pořádané ve dnech 13. – 14. 10. 2023 Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Ostravské univerzity ve spolupráci s Centrem vizuálních studií Pedagogické fakulty Ostravské univerzity a Českou sekcí INSEA v Ostravě. Zvolené téma poskytuje vhodnou platformu pro interdisciplinární prezentaci dané problematiky. V centru pozornosti stojí výtvarná výchova v interakcích, čímž rozumíme její místo a roli v komplexním spektru vztahů, vazeb a vlivů. Cílem je představit výtvarnou výchovu jako doširoka otevřenou entitu, jež je na jednu stranu ovlivňována, zároveň však také sama ovlivňuje.Publication Andragogická intervence do přípravy druhého životního programu(Ostravská univerzita, 2025) Vavříková, HanaMonografie je druhým dílem zamýšleného triptychu, který se zabývá vybranými sociálními fenomény, které doprovázejí období vrcholné a pozdní dospělosti (stárnutí, zásah do osobní i sociální integrity či nebezpečí sociální exkluze). První díl s názvem Andragogická intervence do rodinné péče byl Ostravskou univerzitou vydán v roce 2022. Publikace je zaměřena na téma přípravy druhého životního programu. Pojem druhý životní program autorka této publikace vnímá jako soubor nejrůznějších životních podmínek, situací, kvalit a aktivit, a to jak na endogenní, tak na exogenní úrovni toho kterého jedince, které reflektují jeho osobnostní nastavení a jím interiorizované hodnoty, a které by měly danému jedinci pomoci zajistit kvalitní život ve stáří a dát mu smysluplnou náplň jeho života. Je zřejmé, že takto nastavenou přípravu druhého životního programu, tedy přípravu na období vlastního stáří, nelze realizovat až v uvedeném životním období. Proto se tato publikace zaměřuje na to, jak vypadá andragogická intervence do uvedené sociální oblasti. V této publikaci je pojem andragogická intervence chápán jako záměrný edukační zásah do života společnosti. Jeho účelem je podpořit mezigenerační solidaritu, rozšířit a prohloubit vědomosti, sociální a komunikační dovednosti pro zkvalitnění mezilidských kontaktů. Vlastní výzkum představený v této publikaci si klade za cíl představit, popsat a reflektovat vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu optikou autorky této publikace. S ohledem na zkoumané téma byl pro předmětný výzkum zvolen kvalitativní design. Výzkum realizovaný v rámci přípravy této publikace vychází ze subjektivních teorií a je postaven na získání subjektivních dat respondenta. A respondentem daného výzkumu je autorka této publikace. Pro sběr výzkumných dat byla použita metoda autobiografické introspekce a metoda volných asociací. A další metodu sběru výzkumných dat představuje v daném výzkumu metoda volné reflexe. Asociace autorky, převedené do dílčích témat, byly analyzovány metodou tematické analýzy. Témata zvolená autorkou jsou v poslední kapitole publikace představena narativní cestou a mají mít podobu reflexe a diskuze. Asociace vážící se k vybraným aspektům andragogické intervence do druhého životního programu její autorka zachycovala prostřednictvím dílčích kognitivních map. Konečná kognitivní mapa je představena v závěru poslední kapitoly publikace. Obecným cílem této publikace je představit vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu v současné české společnosti.Publication USB(Ostravská univerzita, 2024) Sumec, IvoVýstava USB představuje výběr prací studentů Fakulty umění, které vznikly v období od roku 2023 do jara 2024. Jedná se o introspektivní zkoumání vlastní tvorby s využitím a přenosem do jiných médií, než vystavující běžně používají. Tento proces umožnil studentům objevit nové tvůrčí možnosti a navázat dialog mezi svými obvyklými přístupy a experimentálními postupy. Název výstavy USB (Universal Serial Bus) symbolizuje vzájemné propojení a dialog mezi vystavujícími umělci stejně jako proces komunikace a tvorby projektu, který byl zprostředkován přenosem dat. Výsledkem je výstava s doprovodným katalogem. Představeny jsou práce jedenácti studentů a kurátora projektu.Publication Vlastimil Nenadál: Earthbound(Ostravská univerzita, 2024) Koudela, TomášKatalog vyšel k výstavě Earthbound, konané ve dnech 12. 12. 2024 – 13. 2. 2025 v Galerii Student (PdF OU).Publication Iveta Šafránková: Earthbound(Ostravská univerzita, 2024) Koudela, TomášKatalog vyšel k výstavě Earthbound, konané ve dnech 12. 12. 2024 – 13. 2. 2025 v Galerii Student (PdF OU).Publication Dominik Dragos Pohludka: Pearls of Annihilation(Ostravská univerzita, 2024) Koudela, TomášKatalog vyšel k výstavě Dominik Dragos Pohludka: Pearls of Annihilation, konané ve dnech 3. 10. – 3. 11. 2024 v Galerii Student (PdF OU).Journal Slovo a obraz v komunikaci s dětmi je odborný elektronický časopis, který na svých stránkách dává prostor zejména nejnovějším poznatkům z oblasti literatury pro děti a mládež, komunikačně pojaté didaktiky českého jazyka a literární výchovy. Orientuje se ponejvíce na práci s dětmi a mládeží počínaje preprimárním vzděláváním, těžištěm je pak mládež školního věku.Publication Profesní andragogika v praxi(Ostravská univerzita, 2024) Chmura, MilanTento učební text se zaměřuje na profesní andragogiku, oblast vzdělávání dospělých v pracovním a profesním kontextu. Poskytuje základní přehled o historickém vývoji, základních principech a současném významu tohoto oboru v rámci celoživotního vzdělávání. Důraz je kladen na propojení vzdělávání s trhem práce a ekonomickými faktory, což umožňuje pochopit důležité souvislosti mezi vzděláváním dospělých a dynamikou trhu. Text také představuje androdidaktický přístup, zabývá se motivací k učení a poskytuje informace o neformálním vzdělávání, včetně analýzy dat z České republiky a Evropy.Publication Rozvoj čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na školách s polským vyučovacím jazykem(Ostravská univerzita, 2023) Matějíček Rozsypalová, MartinaMonografie se zabývá částí edukační reality škol s polským vyučovacím jazykem, které jsou specifické pro Moravskoslezský kraj. Vymezuje základní pojmy spojené se čtenářskou gramotností a představuje vybrané výzkumy realizované v oblasti počáteční čtenářské gramotnosti. Pozornost je věnována také škole a učiteli jako faktorům rozvoje čtenářské gramotnosti dětí. Popis polského národnostního školství se zaměřením na 1. až 5. ročník povinného vzdělávání je následován obsahovou analýzou školních vzdělávacích programů, jejímž cílem je popsat podobu začlenění předmětu Český jazyk do těchto dokumentů a zpracování výstupů ve vztahu k doménám, resp. dimenzím výukových cílů v kurikulu pro 2. ročník. Výzkumné šetření, hledající odpověď na otázku, jak rozvíjejí učitelé počáteční čtenářskou gramotnost v hodinách předmětu Český jazyk ve 2. ročníku škol s polským vyučovacím jazykem, zjistilo, že se v pestře pojaté výuce neobjevilo formativní hodnocení a aktivity podporující u žáků tvořivost. Na základech badatelsky orientované výuky jsou formulována metodická doporučení a předloženy koncepce lekcí, které badatelsky orientovanou výuku včleňují do procesu rozvoje čtenářské gramotnosti.Publication Podklady pro vznik či úpravu metodických materiálů upravujících postupy pracovníků v přímé práci s cílovou skupinou, úprava podmínky poskytovaných služeb(2025) Richterová, Bohdana; Mikulcová, Kateřina; Štenclová, Veronika; Kubíčková, Hana; Chudý, Štefan; Cilečková, Kateřina; Kantorová, Daniela; Mikulec, OndřejPublikace představuje metodický dokument vypracovaný v rámci projektu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb". Tento projekt byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Beta 2. Jejím hlavním cílem je vytvořit návrh minimálních standardů pro fungování služeb zaměřených na podporu dětí vystavených domácímu násilí. Materiál se zaměřuje na dostupnost, personální zajištění a financování těchto služeb a obsahuje návrhy různých modelů poskytování pomoci – od krizové intervence až po komplexní rodinná centra. Návrhy jsou podloženy výzkumy zahrnujícími skupinové rozhovory s experty, dotazníkové šetření mezi pracovníky školských, sociálních a zdravotnických institucí, fokusové skupiny a případové studie z České republiky i zahraničí (Německo, Belgie, Nizozemsko, Švédsko, USA). Důraz je kladen na multidisciplinární spolupráci, nízkoprahovost služeb, snadnou dostupnost a bezpečné prostředí pro děti. Publikace rovněž navrhuje způsoby, jak zajistit trvalou udržitelnost a efektivitu financování těchto služeb, včetně propojení s již existujícími institucemi. Dokument je určen především Ministerstvu práce a sociálních věcí, odborníkům v oblasti sociální práce, školství a zdravotnictví, ale také tvůrcům politik zaměřených na ochranu dětí ohrožených domácím násilím. E-publikaci je možné získat: u Mgr. Martiny Richtrové, 234 - Oddělení koncepce ochrany práv dětí a transformace služeb pro rodiny a děti, martina.richtrova@mpsv.cz.Publication Závěrečná zpráva z výzkumu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb"(2025) Richterová, Bohdana; Mikulcová, Kateřina; Štenclová, Veronika; Kubíčková, Hana; Chudý, Štefan; Cilečková, Kateřina; Kantorová, Daniela; Mikulec, OndřejPublikace představuje závěrečnou zprávu výzkumného projektu "Děti a domácí násilí – výzkum potřebnosti služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím a návrh minimálních parametrů těchto služeb" realizovaného Ostravskou univerzitou – Pedagogickou fakultou a Fakultou sociálních studií. Tento projekt byl financován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Beta 2. Cílem výzkumu bylo zmapování potřebnosti specializovaných služeb pro děti ohrožené domácím násilím a vytvoření návrhu minimálních standardů těchto služeb. Zpráva obsahuje kapitoly: Úvod a cíle projektu – představení výzkumu, jeho zaměření a hlavních cílů. Manažerské shrnutí – přehled klíčových zjištění a doporučení pro praxi. Děti a domácí násilí z právní perspektivy ČR – analýza legislativního rámce včetně plánovaných změn. Metodologické ukotvení – popis výzkumných metod, včetně Social-Cost Benefit analýzy a participativních technik. Analytické výstupy dotazníkového šetření – shrnutí výsledků průzkumu mezi odborníky v oblasti sociálních služeb. Komparační studie služeb specializovaných na pomoc dětem ohroženým domácím násilím v zahraničí – inspirace z Německa, Belgie, Nizozemska, Švédska a USA. Případové studie dobré praxe čtyř krajů v České republice – analýza situace v Moravskoslezském, Olomouckém, Karlovarském a Libereckém kraji a 14 příloh. Výstupy výzkumu ukazují nedostatečnou kapacitu a dostupnost specializovaných služeb v ČR a potřebu systémových změn v oblasti ochrany dětí. Publikace poskytuje návrhy konkrétních opatření pro vytvoření efektivního systému podpory a ochrany dětí zasažených domácím násilím. E-publikaci je možné získat: u Mgr. Martiny Richtrové, 234 - Oddělení koncepce ochrany práv dětí a transformace služeb pro rodiny a děti, martina.richtrova@mpsv.cz.Publication Čítanie s porozumením a úloha intervencie v jeho rozvoji(Ostravská univerzita, 2024) Stranovská, Eva; Ficzere, Anikó; Gadušová, Zdenka; Hvozdíková, Silvia; Lewandowska, Elwira; Trnová, Michaela; Poulíková, IvanaVo vedeckej monografii Čítanie s porozumením a úloha intervencie v jeho rozvoji sa zaoberame podstatou rozvíjania porozumenia čítaného textu v cudzom jazyku, významom intervencie pri práci s textom a zároveň rozvíjaním porozumenia prostredníctvom stimulovania lingvistických a nelingvistických faktorov a kognitívnych a metakognitívnych procesov ako nezávislých premenných, ktoré podporujú porozumenie čítaného textu.Publication Intervenční program a jeho význam při rozvoji čtenářských dovedností v cizím jazyce(Ostravská univerzita, 2024) Klimszová, Slavomíra; Trnová, Michaela; Stranovská, Eva; Ficzere, Anikó; Gadušová, Zdenka; Hvozdíková, Silvia; Lewandowska, Elwira; Poulíková, IvanaV monografii se zabýváme podstatou rozvíjení čtení s porozuměním v cizím jazyce, důležitostí intervence při práci s textem a zároveň zlepšováním porozumění prostřednictvím stimulace lingvistických a nelingvistických faktorů a kognitivních a metakognitivních procesů jako samostatných proměnných, které podporují čtení s porozuměním.Publication The role of English in learning a host country language: "life stories" of Ukrainian learners(Ostravská univerzita, 2024) Klimszová, Slavomíra; Šimonová, Ivana; Tichá Perutková, JanaMonografie představuje teoretická východiska a výsledky výzkumu, který se zabývá rolí anglického jazyka při osvojování si jazyka hostitelské země ukrajinskými žáky a studenty po ruské invazi na Ukrajinu 24. 2. 2022. Hlavním cílem je zjistit, jak se probandi učili cizí jazyk/y, většinou angličtinu, před a během invaze a posoudit možný vliv jejich znalosti anglického jazyka na proces integrace v hostitelské zemi, zvláště socializace ve školní třídě. Odpovědi na tři výzkumné otázky byly získány od téměř 100 respondentů pomocí dat shromážděných několika nástroji, kterými byly "životní příběh" výuky cizího jazyka, rozhovor, dotazník a pozorovací formulář. Odpovědi byly zpracovány kvantitativními i kvalitativními metodami, prezentovány v případových studiích a doloženy citacemi odpovědí respondentů. Výsledky potvrdily nezbytnost vynakládat zvýšené úsilí při osvojování si jazyka hostitelské země pro integraci, a to jakoukoli cestou. Podpora rodiny u žáků základní školy a vnitřní motivace u univerzitních studentů jsou v tomto procesu mocným činitelem.