Vavříková, Hana2025-05-162025-05-162025978-80-7599-476-9https://eduo.osu.cz/handle/123456789/165Monografie je druhým dílem zamýšleného triptychu, který se zabývá vybranými sociálními fenomény, které doprovázejí období vrcholné a pozdní dospělosti (stárnutí, zásah do osobní i sociální integrity či nebezpečí sociální exkluze). První díl s názvem Andragogická intervence do rodinné péče byl Ostravskou univerzitou vydán v roce 2022. Publikace je zaměřena na téma přípravy druhého životního programu. Pojem druhý životní program autorka této publikace vnímá jako soubor nejrůznějších životních podmínek, situací, kvalit a aktivit, a to jak na endogenní, tak na exogenní úrovni toho kterého jedince, které reflektují jeho osobnostní nastavení a jím interiorizované hodnoty, a které by měly danému jedinci pomoci zajistit kvalitní život ve stáří a dát mu smysluplnou náplň jeho života. Je zřejmé, že takto nastavenou přípravu druhého životního programu, tedy přípravu na období vlastního stáří, nelze realizovat až v uvedeném životním období. Proto se tato publikace zaměřuje na to, jak vypadá andragogická intervence do uvedené sociální oblasti. V této publikaci je pojem andragogická intervence chápán jako záměrný edukační zásah do života společnosti. Jeho účelem je podpořit mezigenerační solidaritu, rozšířit a prohloubit vědomosti, sociální a komunikační dovednosti pro zkvalitnění mezilidských kontaktů. Vlastní výzkum představený v této publikaci si klade za cíl představit, popsat a reflektovat vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu optikou autorky této publikace. S ohledem na zkoumané téma byl pro předmětný výzkum zvolen kvalitativní design. Výzkum realizovaný v rámci přípravy této publikace vychází ze subjektivních teorií a je postaven na získání subjektivních dat respondenta. A respondentem daného výzkumu je autorka této publikace. Pro sběr výzkumných dat byla použita metoda autobiografické introspekce a metoda volných asociací. A další metodu sběru výzkumných dat představuje v daném výzkumu metoda volné reflexe. Asociace autorky, převedené do dílčích témat, byly analyzovány metodou tematické analýzy. Témata zvolená autorkou jsou v poslední kapitole publikace představena narativní cestou a mají mít podobu reflexe a diskuze. Asociace vážící se k vybraným aspektům andragogické intervence do druhého životního programu její autorka zachycovala prostřednictvím dílčích kognitivních map. Konečná kognitivní mapa je představena v závěru poslední kapitoly publikace. Obecným cílem této publikace je představit vybrané aspekty andragogické intervence do druhého životního programu v současné české společnosti.csAndragogická intervence do přípravy druhého životního programuBook374 - Výchova a vzdělávání dospělých. Mimoškolní výchova a vzděláváníandragogikadospělostsociální pedagogikasociální oporastárnutí