Černín, DavidGracová, BlaženaStefan, MichaelTomeček, Slavoj2023-11-212023-11-212023978-80-7599-369-4 (online ; pdf) (Ostravská univerzita)978-80-7465-595-1 (online ; pdf) (Pavel Mervart)978-80-7599-368-7 (Ostravská univerzita)978-80-7465-593-7 (Pavel Mervart)10.15452/Dej.Krit.2023https://eduo.osu.cz/handle/123456789/27Tato kniha nabízí svébytný příspěvek do debaty o potenciálu výuky dějepisu a jejím propojení s moderními poznatky historických a společenských věd. Zároveň odpovídá na zvýšenou poptávku po výuce kritického myšlení a mediální gramotnosti, které jsou v moderní společnosti klíčové. Autoři se domnívají, že dějepis je k předávání těchto kompetencí obzvláště vhodný. Inspirace je čerpána z oblastí jako jsou teorie historického výzkumu, filozofie historiografie či v mezinárodním prostředí velmi vlivný koncept Velké historie (Big History). Specifikem prezentovaného přístupu je důraz na transdisciplinaritu. Jednotlivé kapitoly analyzují vývoj dějepisného vzdělávání v ČR od roku 1989, prezentují teoretické debaty o povaze historického poznání, budují specifický didaktický přístup k dějepisu a nabízejí návod, jak formovat vlastní výukové lekce. Čtenář může využít také modelové hodiny dostupné v online podobě.cs37 - Výchova a vzděláváníDějepis mezi vědou a vyprávěníminfo:eu-repo/semantics/book